fredag 19 november 2021

Den där jorden och självförsörjning

 

Jord för all vinterodling är lagd i gamla jordpåsar och tomma hundmatpåsar. De ligger staplade i boden så att de inte fryser ihop i en klump. Jag behöver kunna ta in dem löpande i orangeriet så de tinar inför att jag behöver jorden. Här borta i komposthörnan ligger det som blev kvar av jordhögen. Kommer till användning för krukor och annat på vårkanten!

Inne i drivhuset har jag fyllt en hel del pluggbrätten med jord. Klara för start här inne under februari-mars.

Samma är det med lådorna för vintersådd. Har märkt att det passar bäst om de står här inne istället för ute. Då blir de för blöta. Här kan jag lägga på snö när det passar och det är inte för varmt även om solen står på. Fröna gror när det ska och överlever den skiftande temperaturen på våren.

1 kommentar:

Carina sa...

Bra tips! Och jag kan känna den sköna känslan av att mycket är förberett... ..kanske för att jag tycker det är kul att så men tråkigt att göra iordning brätten och annat på våren.

Ha det gott! Carina