lördag 31 oktober 2020

Drivhuset förberett för vintern

Nu är allt klart för vintern. För några år sedan hade det betytt att jag tömt ut allt och ställt in några möbler för fika här inne med drivhuset som ett vindskydd. Nu är det odling som gäller istället. Lådan som kommer innehålla varmbänken i februari står på plats. Hyllor för plantor i mars är uppställda.

I krukorna står växter som kommer gå att äta av länge till. Vissa saker skördar jag nu och annat får ta fart igen i mars för nu är ljuset så svagt att det växer väldigt sakta.

Inflyttade plantor av grönkål och broccoli. 

Ärtor tål en del kyla och ärtskotten växer på i sakta takt.

Små plantor av spenat är nog i lämplig storlek för att överleva tills ljuset kommer åter i februari.

Har laddat ett gäng pluggbrätten med jort så att det bara är att så när det är dax i februari - mars.

Sedan finns det lite ömtåligare saker som jag behöver skörda först. Det har ett litet täcke på sig för det har passerat nätter med varning för frost.

Vanlig sallat. Nu är den tid på året då vi äter den. Annars finns så mycket annat som vi äter så jag odlar bara sallat på våren och senhösten. På sommaren glömmer jag bort att äta och den går i blom och blir besk, men nu känns den lyxig.

 

2 kommentarer:

Carina sa...

Väl optimerat! Det känns lyxigt att förbereda och bara ta fram färdiga brätten för vårsådd. Jag ska ta mig en funderare på om/hur jag kan göra det. Det är problem med sorgmyggor där jag bor och de ödela en del av vårens sådd. Då tyckte jag att jag var ordentlig när jag vattnade ner nematoder i såjorden innan jag använda den.

Ha det gott! Carina

Solveig sa...

Flitiga du! Ja nu bäddar vi alla för vintern och ser fram emot våren