fredag 21 februari 2020

Sådder inomhus

Fredag och tid att titta till allt som växer inne. Tomaterna i fönstret börjar sätta blommor.

Det blir fort en vana. Förra året odlade jag kruktomater i fönstret, så himla mysigt att gå och plocka så nu blir det tomater igen. Tror jag gjorde likadant med odlingen av dem förra året. Satte upp dem utan belysning från mitten av februari.

Ny vana. Odla lite gurka inne tidigt på året. Vi får se om det är flip eller flop.

Gurkorna har däremot fått lite extra belysning.

De har även fått ett kompostgaller att växa på. Får gurkorna löss blir det nog igen repris. Det får vara lagom krångligt!

Det som tuffar på som vanligt är växterna som måste ha belysning hela tiden. 

Här är en lite paprika som redan vill sätta frukt. De knopparna kommer jag ta bort. Har även toppat en hel del av dem så de blir buskigare.

Övning och prövning i år är att inte odla så himla mycket av allt! Nu ska det vara ett begränsat antal aubergine och paprika samt chili som får överleva och så ska de ha lite extra omsorg.

Ute i orangeriet är det lite svalare. Men även här har jag startat med lite färre växter och lite senare av vissa saker.

Det här är den tidiga huvudkålen. Endast några plantor av varje. Ska satsa på att de åker ut i landet lite tidigare för de trivs inte så bra i kruka.

1 kommentar:

Carina sa...

Härliga plantor du fått igång :) Jag har sått en sorts chili och ska så några till men eftersom jag inte har det där bra-iga mellanutrymmet med lägre temperatur måste jag lugna mig en aning. Men kål tänkte jag så och sätta ner i växthuset de plantorna klarar tydligen lägre temperaturer och gror vid lägre temperatur också.

Ha det gott! Carina