söndag 5 november 2017

Kallbänk och vintersådd

Kallbänkarna är i lite olika skeden. Den här vintersallaten sådde jag i mitten på augusti på friland. Nu fick jag maka ihop dem så alla hamnade innanför ramen. Jag måste vänja mig vid hur långsamt det växer. Den här tror jag går att skörda först till tidig vår. Ska komma ihåg att stoppa in lite fiberduk hos den för att förhindra bladmögel.

Här har jag skördat allt jag sådde i augusti. Ruccola och dill gillar inte kylan. Har jämnat till och gjort fåror så det går att så på frusen jord i vinter. Har inte riktigt bestämt än vad det blir här.

I den här odlingslådan flyttade jag ihop all mangold som bodde i olika rabatter hos blommorna. De planterades om till den här lådan i början av september. Har klippt ner dem två gånger sedan dess och nu får de vila till våren. Ska se om de överlever och ger tidig skörd innan de vill blomma. I resten av lådan ska jag vinterså sommarmorötter i januari eller februari. Gör det när kylan ser ut att hålla i sig.

Jag tror att det här är en ekbladssallat. Även den sådde jag i mitten på augusti. Den orkar inte riktigt upp och kommer inte att gilla kylan. Har grävt upp och flyttat på en del men den här biten får bo kvar ute i kallbänk som en test. Hur kallt ska det bli innan den ger upp? Av det jag flyttat bor en del i plastback i drivhuset och i orangeriet. Även det är en test för att se hur sallaten beter sig.

Inga kommentarer: