fredag 27 oktober 2017

Förändring - Hej grönsaker!

Så galet roligt det är att plötsligt ha en riktigt stor grönsaksodling!

Klurigt är det. Massor att läsa på och lära. Ömtåligt - för det finns fullt med fiender. Hur många insektssorter finns det? Gott och oj vad vi redan nu mumsar grönt!

På något vis blir det inte slut på odlingen när det blir höst. Det är bara att så som bara den hela tiden. Här är det en hel del saker som jag ska se hur det stannar upp i november och sedan lyckas överleva till februari då det tar fart igen. Förr om åren har jag städat ur och tömt drivhuset så här dags. Nu är det full produktion här inne. Nya sådder och grönt som planterats om och flyttats in.
Snickrar kallbänkar. Det bor lite saker under som kan behöva lite skydd än. Men framförallt är det ytor där jag vill kunna så på platt och frusen mark i januari/februari. Plats för tidig vintersådd.

Allt är som ett stort pussel. Jag måste ha en plan för vad som ska växa i vår i varje bädd så jag preparerar bädden rätt redan nu. Har sått många saker som verkligen ska tåla kyla. Det får helt enkelt ha ett täcke av fiberduk.

Inne i drivhuset har krukor med sådder och hyllan med plastlådor och omplanterade grönsaker fått fiberduk över sig. Ska bli spännande att se hur länge vi kan äta egen sallat.

Det är knappt så jag hinner med att fixa klart inne i orangeriet. Men nu får jag sätta fart för snart är det inte långt kvar förrän produktionen av vårens grönsaker sätter igång där inne. Det är faktiskt bara nio veckor tills det är januari! Fler trädgårdar i förändring hittar du hos "Bland rosor och bladlöss".

3 kommentarer:

Veronica sa...

Vi gör värkligen precis tvärt om! Jag demonterar ner grönsaksodlandet till förmån för perenner :)
För 20 år sedan började jag med grönsaksodling på kolonilotten och jag tror helt enkelt att jag är trött på det...
Men jag kommer ihåg känslan :D

//Veronica

Rost och rädisor sa...

Visst är det stor lycka med egenodlat! Jag tror nog du skulle kunna klara egen sallat året runt. Det funkar här. Ibland är jag lite lat och då blir det ett glapp i februari, men då groddar jag istället och får lite omväxling på köpet.
Allt gott
/Anette

Anonym sa...

Härligt att följa trädgårdens omvandling! :)
Kram Kristina