torsdag 23 november 2017

Pannlampa på

Kunde inte låta bli att beställa hem lite ramslök, de måste naturligtvis i jorden. Idag var det den varmaste dagen för sedan blir det lite kallare igen. Snön är borta och ikväll ska det regna. Hem från jobbet och ut med pannlampa på!

Har testat att så frön tidigare men det verkar vara bortkastad möda. Ingen verkar få dem att gro. Nu får jag se om det här fungerar. Lökarna är lite mjuka och de luktar verkligen vitlök.

Utplacerade och så skulle de sättas ganska djup, ca 10 cm ner. Jorden är precis lagom fuktig, känner att jag verkligen saknar mina trädgårdsstunder.

Jo, det var ju något som behövde rensas bort för att ge plats åt ramslöken. Ett gäng jordärtskockor plockades in. Ska nog göra lite soppa och lyxigt mos och chips och...

Hann inte mer än in genom dörren förrän jag kom på att jag skulle ju gräva ner några schalottenlökar, ut igen! Köpte helt enkelt i mataffären, franska stod det att de var. Satte dem i en av odlingslådorna som ett experiment. Till våren köper jag riktigt utsäde och sätter där jag tänkt ha lök men jag vill prova om de går att sätta redan på hösten.

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Hu ja! Det är ruggigt att vara odlare vid denna årstid.
Här grodde faktiskt ramslökfröna bra för tio år sen och självsår sig hela tiden. När man väl fått in dem verkar de svåra att flytta. Det finns alltid småplantor kvar som återkommer på gamla stället, lite som jordärtskockorna.
Håller tummarna för dina smålökar. Ett av knepen som funkar för mig är att inte gräva eller luckra i jorden, då stör man dem, utan ta upp ogräs med maskrosplockare eller liten handspade.
Håller tummarna för dina smålökar!
/Anette