söndag 27 augusti 2017

Bäddat klart

Nu har alla bäddar tagit form. Yviga örter som citronmeliss och annat har flyttats till mittpartiet och fått var sin hink med urtagen botten.

Vilat har jag inte gjort. Här är det mest växter som sitter på sittplatserna.

Blir lite full i skratt varje gång jag rundar schersminen och den här vyn öppnar sig!

Det här projektet är ett typiskt - ja, varför inte? Vi rörde oss väldigt sällan i den här delen av trädgården, annat än när jag fixade med växter.

Lite kål som stått på tillväxt får fart när de kommer i jorden.

Nu ska det bli spännande att se vad som går i mål innan det blir för lite dagsljus.

Rucolan hoppade upp först av det som såtts direkt i jorden. Annat har jag dragit upp i pluggbrätten.

Sedan kommer en massa rädisor.

Fler än jag nog kommer orka äta. Vill testa lite olika sorter. Hur ska man annars hitta sin favoriträdisa?

Jordhögen mot häcken har krympt. En och annan som går förbi kikar nyfiket in. Vad gör hon?

En del av bäddarna ligger i vandrande skugga. Det tar nog ett tag att komma på hur jag bäst utnyttjar det läge jag har. Här i svängen åkte det ner lite sallat. Den vill ju ha det lite svalare.

Ärtskotten som jag haft inne har klippts både en och två gånger. Nu får de fortsätta här. Blir kompost på plats vad det lider.

Helt okunnig och väldigt nyfiken känner jag mig när jag sår massor med kinakål - kan de verkligen växa sig fina här? Fungerar det har jag så det räcker;)) Sår tätt. Räknar med att kunna äta primörer genom att gallra.

Känns spännande att se hur mycket det går att odla i en vanlig villaträdgård. Man behöver ju inte bo på landet för att odla.

Försöker låta bli att pilla upp växterna för tidigt ur pluggbrättena. De behöver nog få lite ordning på sina rötter. Vi får se hur det går med den saken.

Det är lite ombonat med all ensilage när man går i gångarna. Ska lägga på barkflis vad det lider. Gärna innan det börjar höststorma för sedan har jag väl ensilage över hela tomten.

Förundras över hur snabbt vissa saker gror och hur jag varje dag tittar efter de långsamma fröna. Hallå, machésalladen - hur går det?

1 kommentar:

Merja sa...

Jösses så snabb du är med alla dina projekt!! Full fart på odla det redan. Kul! Spännande att följa fortsättningen.
Ha det bra!