söndag 20 augusti 2017

Bäddarna skapas

Där det är gräs kommer det vara bäddar och tidningarna markerar gångar. Markerade lite med markspray för tidningarna blåser runt en del trots regn.

Mitt gym, 12 ton jord. Fick det levererat på rätt sida häcken vilket gör att jag kan jobba på i lugn och ro.

Kan kännas galet mycket men det går nog åt. Transporten kosta så det är lika bra att ta fullt lass.

Bygger uppåt, inspirerad av Sara Bäckmo med Skillnadens trädgård. Första bädden är grundad med tidningspapper, ensilage, hästgödsel i torv, jord och så ett varv till. Jo, vi klippte alla fruktträden och lade allt fliset i botten, så var det. Vi får se vad den här lasagnen ger till våren. Tänkte sätta kål här.

Nu flyttar jag hit växter som stått lite tokigt eller väntat på att få bli planterade.

Tittar på jordhögen, ja då var det bara resten kvar!

När jag satt ner några små grönkålsplantor kände jag att jag behövde sätta upp något skydd mot hundarna.

Några rostiga blommor från bärstigen blev flyttade och så tänkte jag att lite färgglada plastband blir nog avskräckande. Men nu kom jag på att det lockar ju barnbarn att klättra upp för att nå dem. Sniglar är ingenting mot allt annat som kan hända.

Bygger bädd för bädd. Planterar och sår så snart en bädd är klar, helt enkelt för att det är roligt. Bäddarna blir lite olika beroende på hur långt allt material räcker. Även bädd nummer två är grundad med tidning och kartong men sedan tar det materialet slut. Lade gödsel i botten och fyllde upp till lämplig höjd med jord. Den bädden får innehålla rotsaker till våren. Nu sår jag allt som överlever och växer bra under hösten. Ska bli spännande att se hur det tar sig.

3 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Nu ska det odlas! Ser härligt ut och mycket mumma för växterna.
Allt gott
/Anette

Laila sa...

Vilket jätteprojekt! Ska vli intressant att följa.
Trevlig helg!/Laila

UplayOnline sa...

Ser härligt ut och mycket mumma för växterna.


แตกใน xxx