lördag 27 maj 2017

Många mil på liten yta

Säger som mitt barnbarn - Hallegud! Hur mycket kan man egentligen gå runt på sin lilla tomt? Och det utan att tröttna! Här har jag gått fram och tillbaka hur många gånger som helst idag. Tar gärna vägen uppför trappan och över kullen - det är som en genväg eller senväg till komposten.


Är riktigt nöjd med den rufsiga bågen vi byggde i våras, min mamma och jag. Hon hade en vattenläcka i lägenheten och bodde här ett tag. Det gäller att ta tillvara på livets konstiga tillfällen. Jag såg till att lära mig att baka hennes goda bullar!

Att gå över kullen kan vara en senväg. Sätter mig ofta en liten stund på glaskulepallen. Det är väl magiskt med den ljusa färgen i naturens förgätmigej och gullvivor?

Här syns balkansippan i bakgrunden. Visste inte att den ville blomma så länge - fler står på inköpslistan efter den här våren!

Annars är kullen lite extra allt, vill att den ska ha karaktär av en lund. Rycker lite kirskål och gräs emellanåt men tycker att de kan få vara med bara de inte tar över.

Ungefär här tog energin slut. Ska fortsätta att plantera ut plantor imorgon. Rensade lådor på vintersådd. En hel del har stått för blött tror jag och därför inte grott. Det blir till att tejpa igen en del av hålen i locken. Frågan är om jag ska vara så ordentlig att jag skurar lådor och tejpar hål innan jag plockar bort allt? Vi får se.

Ja, förutom att gå så kryper jag runt en hel del när jag rensar ogräs. Som vanligt har jag ingen aning om vad det är som gror, värdefullt eller ogräs? Men här gick det att känna igen på de lite gråaktiga och ludna bladen. Fullt med små bebisar till stenkyndeln! Har läst om att den frösår sig men trodde det var längre söderut. Toppen! Tycker den är så fin längs gången med sina blå blommor och när man rör vid den doftar den mint.

Inga kommentarer: