söndag 7 maj 2017

Härliga maj


Hur härligt är det inte att gå och vänta på allt som vaknar till liv? Varje dag visar sig något nytt. Jag kan förstå de som får tulpanmani.

Persian pearl, tidig hos mig och visar sig bara öppen då solen skiner rakt på dem.

Alla påskliljor - så tacksamma. Kommer tillbaka varje år utan att kinka.

Testar lite nya, den här heter Tahiti.

Grävde ner en hel del längs kullen. Här är torrt och dränerat så de borde trivas, dvs föröka sig och komma tillbaka.

Skaffade en del med färgad trumpet men jag tycker de försvinner i mängden. Det är inte allt som kommer upp. En del lök ruttnar i den lerjord jag har hos mig. Det är bara att notera och testa annat och nytt.

Har några små praliner som undersöker allt jag skapar. Det kryps lite på gången och lite utanför. Det mesta stoppas i munnen. Ser till att inte ha giftiga växter. För mig är trädgården ett rum där vi ska vara tillsammans. Det får växterna tåla;)

Njuter av helg med besök. Bärstigen undersöks noggrant. Det gäller att hålla nässlorna borta.

Ungar och hundar huller om buller. Ska bli kul att se när de upptäcker bären här på sensommaren. Att förstå årstiderna, storebror har redan spanat på pallkragen med smultron och undrat var namnam är nu? Att vara med om hur allt växter och mognar under året.

Själv spanar jag på magnolian och förundras över knopparna.

Tycker det är den roligaste processen.

Nu blir det lite svalt igen. En fördel är att det dom slagit ut står sig lite längre.

Rutiga blommor. Hur galet är inte det. Jag har satt dem i labyrinten och det blev riktigt snyggt. Labyrinten blir nog roligt vid lite ålder, som en liten sagovärld.

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Härliga bilder! Maj började bra ... men idag snöar det hos oss...