söndag 19 juni 2016

Tid att koppla av


Nu mognar smultron dag för dag. Har du inte testat så koka marmelad på smultron för att äta med kex och ost, galet gott!

Lite lurvig är den, gråtimjan, kryper runt små humlor ovanpå. Kan det vara en liten hushumla? Får nog friska upp mina kunskaper från förra sommarens djupdykning i humlor.

Smyger iväg till bärstigen. Det verkar bli många allåkerbär i år. De är lägre än nävorna så jag håller undan. Rättare sagt flyttar. Snart är det nävor i hela trädgården.

Brunnävan är på upphällningen men jag låter den stå, än är det väldigt många humlor som hittar dit. Det får lov att vara lite yvigt.

Borta vid buskpromenaden trivs växterna.

Det är nästan inga sniglar i år så hostorna får vara i fred.


Varje dag förvånas jag över växtkraften i jättevädden. Den och summersnow sträcker sig över planket.

Upp till kulle växer det igen. Klipper till hösten. Nu hänger fullt med bär på alla grenar så vinbärsbuskarna får vara.

Ner igen på andra sidan. Gillar inte att rosen ser så skruttig ut. Men det kommer nya skott.

Hittar en pion som vill ut.



Lite rest från en julgrupp sätter igång och blommar. Slutar aldrig förundras över hur vissa växter bara överlever.

Sätter mig med en kopp kaffe. Fallet på golvet duger. Nu har det regnat så pass ordentligt att det blev testat.

1 kommentar:

Merja sa...

Har sagt det förut men säger det igen. Så himla bra det blev med pergolan!!
Ser att Hasselörten stor trivs hos dig. Jag har en liten plätt som jag daltar med, ska nog ta en bit och prova någon annanstans...
Gillar dina stora rostiga blommor som svävar över åkerbär och nävor.
Ha en fin söndag!