lördag 8 augusti 2015

Morgonfika


Här smiter jag ut genom köksdörren och sitter på min lilla uteplats på framsidan och äter frukost. Nu har det blivit riktigt inbäddat av grönt. Det är fortfarande fullt med åkerhumlor bland lammöronen, som egentligen ser helt slutblommade ut. De får stå kvar ett tag till.

Klippte murgrönan igår. Det blev bra. Är glad över att jag förra året kom på hur den skulle se ut. Den här strama formen var snabbklippt och jag tycker om den.

Malvan blommar som bara den. Har helt trasslat in sig med silverbusken.

Den blir nästan själv som en liten buske. Kan tänka mig att den faller åt alla kanter i en rabatt. Jag har bara behövt ge den lite stöd så den inte helt plattar till krusbärsbusken i framkant.

Silverbusken har skimrande grå blad, svårt att återge. De här är gamla. Säkert mer än 50 år. De blir lite fula nedtill så det är bra med annat som växer kring dem. Skjuter ihärdiga rotskott, mest där man inte önskar så klart.

Nu när mycket annat blommat över i den här hörnan blir malvan ett bra blickfång.
Skulle vilja hitta en mörk perenn som beter sig likadant att sätta i pimpinellrosen till vänster bakom hallonen.Rosen blommar på försommaren och sedan ser den inte så kul ut på bladen. Har brunröda nypon som det skulle vara fint att fånga upp. Önskar en växt som är stor som jättevädden och har grekväddens färg. Tipsa gärna om hög mörk perenn!

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Vilken härlig trädgård du har! Uteplatsen så fint inbäddad och den fina gången som slingrar sig. Är det nån slags träreglar du byggt av eller...? Flätade staketet mot hallonen lägger jag på minnet och kanske lånar idén.
Kram Anette

Händigakvinnan sa...

Jag har bara lagt impregnerat virke direkt på marken. Om du tittar under fliken Bärstigen så ser du hur vi gjorde! Det får hålla så länge det gör det;)