lördag 4 juli 2020

En tur längs bärstigen

När våren och försommaren passerat inträffar alltid ett visst mått av kaos. Allt växer vilt!




Det här är ett smalt område på framsidan av huset där det mesta får sköta sig lite självt. Vilket gör att växterna behöver vara tåliga för torka. Lammöra kvalar in.



En liten timjan breder ut sig längs stigen. Den tåla att gå på. När man har grus så märker man hur lätt allt vill fröså sig där.


Allt här går i rosa och gult. Sår sig lite som det vill. I år finns det malva och penningblad. Vi får se vad som tar över nästa år.

Jo, det finns ju bär här. De jag pysslar mest med är nog allåkerbären. Snart är de mogna. 

Närmast hallonen hade jag tidigare plantor av allåkerbär men nävorna tog över och det är nog lite för skuggigt där. I år behövde jag plats för lite squash så det blev plötsligt en ny odlingsbädd i ett hörn. Ut med tidningar och på med gödsel och ensilage. Nu växer det.

Stax intill skapades en liknande hög för lite märgärtor. Nu kom jag på att jag har snygga krokus här. Får komma ihåg att skrapa bort odlingskullarna till hösten. Ja, den där röran som inträffar så här års skapas både av odlaren och naturen!

Inga kommentarer: