onsdag 24 april 2019

Praktiska prylar och välmående plantor

Pluggbrätten är väldigt praktiska. Sår frön direkt i dem.

Efter ca en månad har det mesta fått bra med rötter. Med en uttryckare, som har fullt med piggar, trycker man ut alla på en gång så de poppar upp.

Det blir som färdiga pluggar att sätta i jorden.

Ibland vill jag ha raka rader. Då använder jag en pinne med piggar för att trycka hål i jorden.

Eller så har jag en pinne i lagom tjocklek som jag använder för att trycka upp hål i jorden så alla pluggarna går lätt att plantera mer utspritt där jag vill ha dem.

En annan praktisk sak är att förodla ärtor och bönor i toarullar. Bästa krukan om man låter den stå ute i drivhus. Inomhus möglar de. Här är det bondbönor som vuxit en månad i rullar som staplats i en plastback.

Fullt med rötter i hela rullen och det är lätt att göra ett hål i marken och stoppa ner bönan med toarulle och allt. 

Inga kommentarer: