onsdag 7 juni 2017

Odlar på

Nytt för i år är sparris. Satte 11 plantor och de tittade upp efter en vecka. I år gäller att bara titta. Den måste växa till sig två år innan man kan skörda ordentligt. Som vanligt i trädgården - tålamod.

Nytt för i år är även ett Mulle mullbär. Novis som jag är trodde jag först att de nya bladen blivit angripna av någon lus. Det såg så ruffsigt ut och kom redan från skotten i nivå med jorden. Tur att jag inte gjorde något åt det. Nu ser jag att det nog är frukterna som kommer så tidigt och nästan före bladen.

Alla förgrodda grönsaker har hamnat i sin pallkrage. Sedan är det ju det här med att skörda. Jag tycker de är så fina när det växer att jag inte riktigt skördar som jag borde. Sätter nya frön i pluggbrättet idag så jag måste äta upp allt för nytt ska ut!

Tomaterna har kommit i sina krukor i drivhuset och automatbevattningen är på. I år har jag även petat ner en del utomhus på friland. Ska se hur det går eftersom jag inte är så flitig med att vattna.

3 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Att odla är en bra skola för att öva på att vara tålmodig. Att odla sparris låter fint. Måste vara vansinnigt gott att konsumera egenodlad sparris....?!
Blir det 11 plantor i slutändan också eller förökar de sig under jorden? Behöver de väldigt djup jord? Vilken jordtyp har du till dem?
Ja, jag frågar för att se om även jag skulle kunna prova...:-)

Ha det gott!
/Anja

Händigakvinnan sa...

Jag googlade! Grävde en grop på 30 cm och satte sparrisplantan på en liten kulle i gropen. Jag har mest lera men här har vi lite fyllnadsjord sedan en dränering av husgrunden. Tyckte den var mer luftig och sandig men troligen näringsfattig - jag får gödsla friskt. Tror de funkar i olika jord bara rötterna tar sig fram. Tror de håller sig till en moderplanta men jag får se!

Rost och rädisor sa...

Ser härligt ut med allt ätligt! Väntan på sparris kan vara lång men man får njuta av de skira vackra bladen så länge. De kommer inte att sprida sig utan håller sig till moderplantan som istället blir större och ger fler skott från centrum varje år.
Mulle mullbär har jag funderat på, fast skulle helst vilja ha ett mullbär som blir stort och högt. Det ena behöver kanske inte utesluta det andra. Så trevligt med buskar som både är snygga, roliga och ätliga.
Allt gott
/Anette