onsdag 13 maj 2015

Vem där?

Vackrare frökapslar får man nog leta efter? Ser ut som stora knappar. De låg överallt i kanten på golfbanan mot skogen. I Portugal. Inte förrän jag luktade på dem blev det uppenbart. Nu, tre år senare doftar de fortfarande starkt av eukalyptus. Vi spelade i en eukalyptus skog, det var häftigt efter stilla regn när solen kom åter och alla dofter ångade. Nu blir nog träden ca 80-100 meter, men kanske inte hos oss.

En annan dag var jag ute vid en buske. Ja, inte fairway alltså. Den hade så fräcka kottar, som små 6-kantiga kuber. När de kom hem till Sverige i inomhusvärmen smällde det till och de öppnade de sig likt en farkost från Star Trek. Fröna dråsade ut.

Nu har några frön grott. Frågan är vilken kapsel de kommer ifrån? Allt ligger och skramlar i samma burk. Jag gissar på den lilla Star Trek kotten, det var nog någon sorts tuja om jag minns rätt. Jag har försökt få ut frön från eukalyptusknapparna igen, och de var tokigt små. Ju större träd desto mindre frön verkar det som, ska se om det blir något.

Hittade ett annat år fina kottar av olika storlek. Kanske är det samma sort av Aleppotall eller olika?

De har hunnit växa lite olika länge men verka få lika många spröt. Vi får se om de blir samma träd i slutet av detta experiment. Många Aleppotallar har jag...

En hel boll av Platan petade jag ner i krukan. Växte tjusiga bredvid golfshopen i Verona. Undrar om det är en Platan som vill titta upp?
Ja, nu är åtminstone golfbagen urstädad från kottar och frön som jag hittar när jag tappar fokus på spelet!
  

Inga kommentarer: