tisdag 3 november 2020

Bäddat och klart för våren

Nu är alla bäddar förberedda för våren. Tjocka lager med kompost och annat gör att bäddarna blir upphöjda. Bågarna för kålen är på rätt plats för när kålen åker ut i vår kan det vara hårt i jorden så det gäller att sätta dem på plats redan nu.

Det är alltid ett litet pusslande med växtföljden. Först en bädd för kålen. Därefter en som ska innehålla majs vilket gör att jag sätter kallbänkarna där. Majsen ska ut sent och då hinner jag få en skörd i kallbänkarna av annat först. Därefter en bädd med löv och där kommer jag sätta mangold och rotselleri nästa år. 

Sedan kommer ytterligare en bädd för kål, såklart för det är så gott. Därefter den enda bädd som inte har något täckmaterial för där ska det växa morötter. Där lägger jag på en kallbänk för att kunna så när det blir fruset och eventuellt snö, vi får se vad det blir för vinter. Kallbänk med lock är ett bra sätt att kunna komma åt jorden oavsett väder i februari, vintersådd.

Brysselkålen som inte blivit färdig blev omplanterad och fick flytta med till den nya kålbädden.

De odlingar som går att starta är igång. Den större odlingslådan får rymma vintersallat.

Har dragit igång plantor vid olika tider så de har kommit lite olika långt men här kommer vara fullt med god vintersallat att skörda i mars april.

I en av kallbänkarna har jag redan sått spenat.

Den gror redan i ett lager jord som jag lagt ovanpå allt växtskräp. Det är alltid en chansning. Kanske blir det en vinter som gör att de överlever. Annars sår jag bara  om det igen i mars. Fodrade lådorna med ull längs sidorna för att göra det vindtätt. Lådan ligger lite och vinglar uppe på allt kompostskräp som jag lagt ut.

 

1 kommentar:

Carina sa...

Bra tips! Jag väntar på kanter till mina bäddar och har bestämt mig för att vänta med sådder. Mest för att jag har haft så mycket annat som behövt göras. Gillar din inställning - det har grott men det värsta som kan hända är att du får så om :)

Ha det gott! Carina