fredag 2 oktober 2020

Rensar i drivhuset och förbereder nästa års odling


Nu tar jag bort allt ur drivhuset. Melonen blev knappt mogen. Nästa år ska jag odla lite annorlunda här inne. Gurkorna ska få byta sida. Melonerna ska jag ställa i kruka mot solen så jag kommer åt att klippa dem. Nu gräver jag ur den gamla varmbänken som är full med mask. Allt ska ut och drivhuset tvättas innan det är tid att flytta in vinterodlingen.


Här ute på bäddarna hamnar jorden från varmbänken. Allt halm och ensilage har blivit jord och mycket av ullen är nedbruten.


Det kan se lite stökigt ut men blir massor av näring till nästa års odling. Först lägger jag på trädgårdsskräp. Sedan jord från drivhuset. Sist kommer jag bädda in allt med ett lager ensilage.



Nu växer den sallat som jag kommer skörda av i november och definitivt äta upp i mars april. Vintersallat övervintrar bra ute och vilar under den mörka tiden för att skjuta fart när ljuset kommer åter i mitten av februari.



 

1 kommentar:

Ätliga trädgården sa...

Ja, det är nu förberedelserna börjar för nästa års odlingar.
Allt gott
/Anette