söndag 4 oktober 2020

Lita på att det växer

På spaljén växer en fembladig akebia. I våras när jag flyttade en klätterhortensia som trängdes här råkade jag klippa ner hela växten. Hjälp, tänkte jag, kommer den dö? Men det gör det sällan. Den har växt upp igen och nu börjar jag undra hur stor den kan tänkas vilja bli?


Här trängs den med vindruvan som smyger sig ut överallt. Vinet klipper jag varje vinter men jag undrar hur jag ska leda iväg akebian? Kanske ska den få slingra upp på taket och över till balkongen?


Här har den snyggt slingrat sig fast i ett bord. Olivträdet ska snart få flytta in i orangeriet men än är det varm nog ute.


I rabatten vid pergolan står ännu jätteeternellerna snyggt. Ska ösa på med fler nästa år.

Ett frö syns på svavelpionen. Första tanken är att få det att gro, andra tanken är att jag kan nog inte hålla reda på det.

 

Inga kommentarer: