måndag 13 maj 2019

I en viss ordning

Det är lite pyssel och pussel varje vår. Nu är det till att skola om tomater så det ryker. Ett pluggbrätte som detta har 96 pluggar. Jag trodde jag hade två och ett halvt med tomater. Det var tre och ett halvt. Mer kaffe.

Tomaterna vill sedan in i drivhuset. Där är lite fullt. Kålen vill ut - ja, det syns ju!

För att inte tala om allt annat som vill ut som hänger här inne. Nu får minusnätterna vara slut. Tomaterna får bo en stund i vinterns varmbänk som syns till höger. Men inte så länge för sedan ska melonerna hit.

Det som är bäst med att odla grönsaker är att de försvinner. Jag äter helt enkelt upp dem lite tidigare än vad som står på fröpåsen. Primörer. Det här är savoykål som står i drivhuset. Den kommer knyta sig lite till, sedan blir den mat. De som står ute på friland är ännu små och ska inte bli färdiga förrän i augusti. Då är de å andra sidan mer lika de kålhuvuden vi köper i affären.

Det växer på i en annan takt ute på friland. 

Ska nog kika lite under kålnäten och se hur det går. Det som växer o-bra äter jag upp och ersätter med nya friska plantor. Det fanns ju några i drivhuset som ville ut!

Rabarber, så gott och samtidigt har jag ju inte ätit upp allt av det som hamnade i frysen. Den blir aldrig lika god sparad. Lärdom, ät rabarberrulltårta och drick rabarbersaft nu och dröm om det i vinter! För visst behövs en fikapaus i allt vårpyssel.

Jag har en lite kulle där det mesta reder sig självt.

En bra plätt att stanna vid. Sätta sig på pallen som står här och kika ut. Vårblommor och kirskål huller om buller.

Vilda blommor och finblommor i en egen ordning. Här växer vanlig förgätmigej med sippan Vestal.

Inga kommentarer: