tisdag 13 februari 2018

En liten stund varje dag

Nu börjar det bli full fart på allt som grott. Det behöver delas så de växer vidare en och en.

All purjolök har blivit klippt och omplanterad.   

Rotselleri och bladselleri växer på sig. Jag tyckte de såg så ynkliga ut för en tid sedan så jag satte en omgång till. Nu kommer jag ha så det räcker. Sådd nummer två har precis tittat upp med sina hjärtblad medan de här är en bit på väg.

Har sått många olika kålsorter. Vissa saker för att växa till hösten. Pak Choi Arax kommer däremot ätas upp så snart den fått lite storlek.

Grönkål Red Russian får vara med tills den ska ut i landet.

Emerald Ice växer med härligt knubbiga blad.

Purpurkål Redbor väntar på att bli omplanterad.

Smultron växer en aning långsamt. Det gäller att välja ett pluggbrätte som man kan avvara en längre tid för dem.

Hade några små plantor av Pak Choi och Senapsallad som stått dåligt sedan i höstas. Jo, de har stannat i växten. Får se om de ens vill växa vidare efter en sådan start.

Jag får spurta med mitt planterande för timern släcker lyset klocka sju. Hann precis fylla ett nytt pluggbrätte med jord och vattna så det är lagom blött för fortsättning en annan dag.

Ska nog samla ihop all chili och paprika i ett och samma pluggbrätte.

Nu har de stått länge nog i sina små lådor och de flesta har fått några karaktärsblad.

Jag vill dessutom komma åt plastlådorna som de står i för det ska i nya frösådder i dem. Sommarblommor och persilja står på tur!

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Oj, så härligt grönt och spirande när man tittar in hos dig! Blir lite nyfiken på om du ska plantera om kålsorterna och rotsellerin fler gånger eller om det kanske inte ska ut på friland. Här går det knappast att sätta ut förgrodda plantor förrän i april/maj även om de avhärdas ett par veckor och sen täcks med väv förutom i varmbänken, men där blir det snabbt för hett för kålsorterna.
Ljuvliga bilder!
/Anette

Merja sa...

WOW vilken aktivitet det är hos dig:)) Fullt med fina goda plantor. Kul att se månadsvilden också. Försöker ta det lugnt med sådderna för att slippa ha så mycket på fönsterbrädorna. Tre olika sorters chili och törnrosaskjortel är det enda jag sått inomhus än så länge.
Ha det fint!