tisdag 30 januari 2018

Många frön blir det

Det är kul att köpa frön, då gäller det sedan att odla på!  Kålsorter på längden och tvären. Vissa påsar har få frön andra galet många. Jag tycker jag kommer på något jag behöver så varje dag. Köper fortfarande fröer. Har sått både inne där det är svalt och ute som vintersådd. Nu får de tävla mot varandra. Knubbigast och stabilast plantor hamnar i jorden senare. Resten äter jag upp nu under våren som bladgrönt.

Testar två sorters purjo. Vet inte om jag kommer märka någon skillnad men tror att det gäller att prova sig fram till vad som passar just vid mina odlingsförhållanden. Varje pinnigt litet strå blir en purjolök - känns lite konstigt just nu.

Många saker ser likadana ut. Det gäller att hålla rätt på etiketter. Rotselleri och bladselleri, tja det är en av dem. Sådde en omgång till som ser ut som små mygglarver just nu. En gardering om det händer något med dessa vid omplanering. Vill inte vara utan dem.

När man har små fröbebisar tittar man onormalt många gånger till dem och mest för att se om de vuxit. Det känns som om det tar evigheter men nu har en aubergine börjat sätta karaktärsblad.

Inga kommentarer: