fredag 22 september 2017

Perennparken i Skärholmen

Så kom jag då äntligen dit! Bor ju så nära och ändå har det inte blivit av.

Gräs och kärleksört i en härlig blandning. Parken var mindre i omfång än jag förställt mig men innehöll en rikare plantering än jag trott. Massor att bli inspirerad av!

Många rörde sig i parken när vi var där. Ett gäng damer med rullatorer tyckte att de ingick i parken. En man kom fram och berättade vad det var för träd vi kikade på. Parken är omtyckt! Det alla sa var - kom hit på våren för då blommar allt i blått av scilla och kaukasisk förgätmigej. Det blir fler turer hit.

Vissa sidor hade upphöjda rabatter som en barriär mot trafik och omgivning. Allt repetitivt.

Maffiga gräs.

Även om mycket blommat över ser man hur det bildas mönster av det som planterats.

Det mesta återkom på flera platser och fanns i mängd. Skuggväxter i större partier under träden.

På de öppna ytorna böljade blommor och gräs. Det dominerande färgtemat var detta.

Ju mer man gick runt och tittade desto tydligare blev alla stråk.

Ska nog sätta lite Jack Frost där jag har myskmadra, snyggt!

Sedan dök det upp partier med häftig färgmix! Jag kommer åka hit igen.

4 kommentarer:

Merja sa...

Kan bara säga snyggt snyggt snyggt!

Rost och rädisor sa...

Imponerande och vackert! Annars måste jag tyvärr säga att mina erfarenheter av offentliga ytor i Skärholmens kommun är minst sagt deprimerande. Nu blir jag sugen på att ta en tur igen.
Allt gott
/Anette

Anonym sa...

Den parken överraskade öven mig när jag besökte den hör om året. Mycket inspirerande med sådana planteringar mitt i ett bostadsområde.
Kram Kristina

UplayOnline sa...

Nu blir jag sugen på att ta en tur igen.


แตกใน xxx