fredag 17 februari 2023

Vinterodling och varmbänk

 

Idag var det en liten lucka i vintervädret där det varit plusgrader någon dag, innan det kommer snöblandat regn och lite kyla igen. Då gäller det att ha förberett ytor för vinterodling. Rakade bort lite skräp på ytan och sådde årets dill. På med plastlock temporärt så inte fåglarna sprätter i allt. Locken ska på kallbänkarna senare då spenaten tittat upp.

Kallbänkarna är utmärkta för sådd av spenat. Strösslade ut massor av frön. Men det är fortfarande rejäl tjäle. Lade på tinad jord från påse. Det här är årets morotsbädd så det sår jag efter spenaten men palsternackan vill jag ha ner nu. Fick hämta slägga och huggmejsel för att göra hål. Nu är de sådda lite längre bort i den här bädden..

Idag drog jag igång årets varmbädd! Den är där inne i drivhuset i pallkragarna som är klädda med frigolit. Där finns även murarbaljor där jag sått spenat och ett antal lådor med olika saker som jag vintersått. Så härligt att vara ute och greja i trädgården igen!

Inga kommentarer: