söndag 21 november 2021

Inför nästa odlingsår

 

Vid den här tiden startar alla drömmar och planer för nästa år. Här är nästa års kålbädd. Allt möjligt skräp har lagts på den gamla majsbädden. Majs har ganska stora rotsystem som får ligga kvar, tillsammans med allt skräp från tomater och perenner runt om i trädgården. Som en topping ligger ett tjockt lager gammalt ensilage. Droppslangen är uppflyttad så den ligger lite ovanpå. Kompostnät håller allt på plats. Vind och fåglar stökar gärna till annars. Bågarna för kålnätet är tryckta på plats för när jag sätter ut kålen brukar det fortfarande vara tjäle lite längre ner. Grönkål och broccoli tror jag det blir.

Den här bädden är djupgrävd och massor av växtmaterial har lagts ner i jorden. Sedan har ensilage lagts ovanpå. Här har jag redan satt 150 st vitlök i ett lager hästgödsel. Det är där det ligger kompostgaller. Lite längre bort förbereder jag för busktomater. De kommer växa i ytterkanterna med massor av skräp i mitten. Utmed stolparna ska jag fästa mer kompostgaller och låta slanggurkan växa.

En hel del löv ligger på all sparris. Ja, de mesta är nog nerbäddat som det ska nu.

Borta vid pergolan har vi röjt en del. Det gamla prydnadsäpplet som varit sjukt länge har vi tagit ner. Då kapades även klätterrosen. Till våren får den växa upp igen och jag behöver bestämma mig för ett stöd åt den.

Inga kommentarer: