lördag 13 juni 2020

En tidig morgon

Dagsljuset är så skarpt så det är bäst att fota i skymning och gryning. Trädgården är en oas som får mig att gå upp i ottan. Smyga ut när luften är sval och full av dofter. Det blir mycket bär i år.

Jordgubbarna har massor av blommor och mina flitiga bin flyger runt på allt. Ska bli spännande att se om det blir större bär i år när vi skaffat bin. Det är så många detaljer i naturen man inte tänker på. Alla frön som sitter på en jordgubbe behöver pollineras för att gubben ska bli stor och fin. Det är en hel del frön per jordgubbe, alla de små prickarna den har.

Nu växer bambun till sig.

Tittut säger min elefant!

2 kommentarer:

Carina sa...

Hmm nu fick jag en tankeställare... Har tänkt hänga fiberduk över jordgubbarna mot skatorna... Det blir inte så mycket pollinering då.

Får fundera igen alltså :)

Ha det gott! Carina

Ätliga trädgården sa...

Finaste tiden nu! Att ha bin i trädgården tillför en ny dimension, 10-20000 nya kompisar och helt nya ljud. Jag är på andra säsongen men reagerar fortfarande på den nya ljudmattan.
Ha det så gott
/Anette