söndag 5 april 2020

Varmare väder


Idag åkte kålen ut! Vid den här tiden på året följer jag vädret noga. Nu ska den värsta kylan vara över.

Inte för att ullen håller värme men däremot fukt. När jag puttade undan ullen och grävde ett hål var det massor av mask i olika storlekar i jorden.

Ser lite härligt ut med alla plantorna nerbäddade. Lade över fiberduk och kålnät som lite skydd för sol och kyla.

Passade även på att få ut rädisor. Nu har de stått drygt en månad i drivhuset och vill ut.

Petade hål och trycke ner dem mellan raderna av spenat.

Har haft fiberduk över vitlöken ett tag eftersom fåglarna sprätter runt och letar mask. Idag åkte den av så de får sträcka på sig. Gödslade lite på dem. Vill att de ska bli stora och snart har vi ätit upp alla från förra året.

Gräslöken tittar upp. Nu gäller det att äta upp det som är i frysen. Finns några tre liters påsar. När man odlar själv kan man laga mat på ett annat sätt. Kanske blir det rårakor med mycket gräslök i en dag den här veckan?

2 kommentarer:

Ätliga trädgården sa...

Härligt med full rulle i landen och lök kan man verkligen inte få för mycket av. Perfekt att naturen är så väl inrättad att gräslöken kan skördas samtidigt som nässelskotten plockas. Passar ju så bra ihop.
Allt gott
/Anette

Carina sa...

Härlig syn och läsning! Jag har kålplantor som jag sådde och sen satte brättet i växthuset. MEn så blev det svalare och där har de stått och stampat ett tag. Nu hoppas jag de växer på sig snabbt. Tack för påminnelsen - jag ska fråga fårägaren i grannbyn om ull :)

Ha det gott! Carina