söndag 17 mars 2019

Heldag med jord!

Ute är det slask och snöyra men inne är det hög tid att skola om en hel del. Vintersallaten har stått still sedan oktober och nu vill jag mest att den ska växa lite så jag kan så nytt i bädden. Jag har lyft av alla lock på kallbänkarna så de blir vattnade några dagar för det lär fortsätta regna. Lagom mysigt att vara ute.

Men inne är det en hel del att göra. Den här kålen har jag testat att låta växa inne med belysning. Nu hamnar den i salladen för det här växte dåligt. Spetskål och savoykål.

Samma kål ser betydligt piggare ut i orangeriet där det är svalare. De här planterade jag om från pluggbrätte för en vecka sedan.

Här är samma kål igen och omplanterad för två veckor sedan. Det märks tydligt hur de tar fart när de får utrymme.

Nu har all kål som stått i pluggbrätte planterats om till krukor. Det blir snabbt fullt!

I vanlig ordning är det lite trixigt att vara i fas med våren. Så snart kylan ger med sig åker de här ut i drivhuset. Rädisor och mangold.

Kål i alla former står i hyllor mot fönstret.

På golvet några krukor med morötter och en test att så vinterportulak nu. Gillar den sallaten och den jag försökte övervintra i drivhuset dog så det blir att testa igen men inne.

Inga kommentarer: