söndag 11 november 2018

Sätter lök

Vid den här tiden brukar jag gräva ner blomsterlökar - men icke. Nu är det mat som gäller! Har förberett bädden med att hälla ner allt från tunnan med nässelvatten. Gjorde ett dike mitt i och fyllde sedan igen.

Det är alltid lite kallt att hålla på under hösten så jag har gjort mig en fiffig lite planka med rundstavstappar som sitter med 10 cm mellanrum. Då är det lätt att trycka hål som jag petar ner lök i.

Testar att sätta schalottenlök Longor och en annan rund sort som jag odlade i år som inte blev större än sättlökarna så de får gå i jorden en gång till.

Sedan var det dags för vitlöken. Testar tre olika sorter, Cledor, Rysk Topset och Masis. Upp med lite lappar och så får jag hoppas att det växer bättre nästa år än det gjorde den här torra sommaren.

Petar ner all lök och rufsar över jord så att de täcks. Plattar till lite för jag vill att de håller sig i jorden. Trycks gärna upp av att jorden fryser och tinar om vartannat.

Därefter ett rejält täcke med löv och lite kompostgaller ovanpå så löven ligger kvar. Har kvar lite blomsterkål i det som ska bli nästa års lökbädd. Där kommer jag sätta purjolöken när det är tid till våren. Fullt! Får fundera på annan plats för lite gul och röd lök, det kommer jag ju vilja ha.

Inga kommentarer: