torsdag 2 april 2015

Påskledig

Solskenet på eftermiddagen måste tas tillvara! Full fart hem från jobbet och ut i trädgården. Där kom jag på att jag ju skulle fixa med salixen och sticka skott i jorden innan de slår ut för mycket. Flätar lite på en ny koja.

En tur med kameran för att se vad som är på gång. Alla gamla hyacinter bor under bambun hos grodorna. De ser lite mer naturliga ut när de kommer åter och inte är så svulstiga som till jul.

Den där vintersådden ute... Inte hade jag tålamod och mod att låta allt bara stå. Jag tyckte det såg för surt ut i lådorna och tänkte att nu ruttnar allt. De åkte in i drivhuset. Nu blir det väl tvärt om att det kokar. Vi får se vad det här resulterar i?

Ute har jag fortfarande tulpanerna i fred.

Skulle vara om det kom ett rådjur med bultsax?

Det är en och annan blomma som vill titta fram. Krokusen ligger som döda sillar. Ska nog inte ha fler förrän jag blir pensioner så man får se dem om dagarna. Nu växer de upp, regnar omkull och det är för mörkt eller kallt när jag väl är hemma för att de ska öppna sig.

Rabarber är lite mer robust.

Det här är jag nyfiken på. Sent i höstas strax innan tjälen var ett faktum fick jag en hink med en svavelpion i. Min syster hade gett upp på den. Jag grävde ner den i halvmörkret och såg då att jag grävde en grop där jag redan hade en pion. Så där som det kan vara. Nu vet jag inte vad som hamnade för långt ner i gropen och vad som fick chansen att sticka upp. De här skotten ser inte riktigt ut som mina vanlig pioner så nu får jag spänt vänta och se vad det vill bli av detta.

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Mycket fint som spirar hos dig och fiffigt att sätta tulpanerna bakom galler.
Glad påsk
Anette

Anonym sa...

Det där är def en svavelpion. De har helt annorlunda blad än de vanliga. Spännande! Är det dessutom en gulblommande? Då dör jag lite av avund.. ;)
Smart med tulpanskyddet. Just nu skulle jag vilja klä in hela trädgården i armeringsjärn... Men det brukar lugna ned sig när det blir grönt i skogen. Får hoppas på det även i år ... :P
Kram och glad påsk!