söndag 18 januari 2015

Premiär för vintersådd!

Det här bloggandet gör att jag hittar på saker jag aldrig skulle gjort annars. Köper frön. Ger mig på vintersådd, sår perenner!

Först lite förberedelser. Det är bra med namnlappar så jag lär mig vad som fungerar att så.

Lådor förbereds. Genomskinliga och med hål i lock och botten.

Sortering av allt som ska komma i låda.

Den frysta jorden kommer in på pulka, det är ju vinter! Det ska vara vanlig jord, inte såjord.

Det ska dessutom fyllas på med extra gödning. Luktar gott tycker en del.

Undrar om det här är för mycket? Jag lär bli varse...

Vad galet små en del frön är. Hur kan varje prick bli en ampeljordgubbe?

Vattna lite innan locket kläms på.

Så, nu är det bara att vänta. Hålla lite koll på att locken inte flyger av i någon storm. Att lådorna inte åker omkring eller välter. Att solen inte steker. Att jag har tålamod att vänta, får nog helt enkelt försöka glömma bort dem tills det blir mars. Först då kan det vara värt att ens titta.

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Nu har jag sett så många som har vintersått så nu måste jag också komma igång med det.
Så många lådor du har sått!!!
Lycka till med sådderna.
Annika